מה זה THC?

מה זה THC
ה-THC או בשמו המלא: טטראהידרוקנאבינול תמיד היה הקנבינואיד המפורסם בצמח הקנאביס, הראשון שהתגלה, והאחראי העיקרי להשפעה הפסיכואקטיבית שלו על בני אדם. הנה כל הסודות שלו: הפרמקולוגיה, האפקט שלו על הגוף ואילו התוויות הוא יכול לשרת.

ה-THC הוא כימיקל פסיכואקטיבי המופק באופן טבעי בצמח הקנאביס. הוא הקנבינואיד הראשון שבודד בצמח והמוכר ביותר מביניהם. ל-THC יש יכולת להכניס את המשתמש בו למצב של רוגע, או מעין “קשב צף” טיפולי. כמו כן, ה-THC מציף לעתים אופוריה קלה, מגביר במעט את פעילות החושים וכמו כן מווסת תהליכים עצביים בגוף – דבר המקנה לו סגולות רפואיות מסוימות.

הוא לא הקנבינואיד היחיד המופק בצמח הקנאביס, וגם לא היחיד בעל היכולת להשפיע בצורה פסיכואקטיבית על בני אדם. אך הוא ללא ספק העוצמתי והמפורסם מביניהם, בזכות כמה עשורים בהם מגדלי קנאביס התרכזו בזנים שיודעים להפיק אותו בצורה יעילה.

THC והמערכת האנדוקנבינואידית

על מנת לעקוב אחר המסלול שה-THC עושה בגוף נצטרך להכיר את המערכת האנדוקנבינואידית הנמצאת בגופנו. המערכת מורכבת משלושה חלקים עיקריים: המולקולות הקנבינואידיות, הקולטנים העצביים המתאימים להן, והאנזימים שמפרקים את החומרים ומניעים את התהליך. במצב אידיאלי, הגוף האנושי מייצר מולקולות קנבינואידיות פנימיות (אנדוקנבינואידים) שמגיעות לקולטנים עצביים מסוימים (קולטני CB1 ו-CB2) ולאחר פירוק אנזימטי הן עוברות מצד אחד של הקולטן לצד השני בקצב שהגוף מכתיב. עם זאת, בהרבה מקרים המערכת האנדוקנבינואידית לא נמצאת בתפקוד אידיאלי, דבר שיכול להשפיע על מנגוני כאב, רעב, מצב רוח ותפקוד עצבים בגוף.

למה דומה הדבר? דמיינו אנשים במעבר חצייה מרומזר ובו שוטר שתפקידו לסייע להכווין את התנועה. במצב אידיאלי – האנשים מגיעים למעבר החצייה כשהוא ריק והרמזור כבר ירוק והם יכולים לעבור בבטחה ולא נוצרים שום עומסים. אבל מה קורה אם אין מספיק אנשים ברמזור כדי להפוך אותו לירוק. או שהרמזור התקלקל, או אולי אפילו יש יותר מדי אנשים והרמזור לא נותן מספיק זמן לעבור בכל פעם?

יש פוטנציאל אדיר לכישלון, ובמצבי כישלון המערכת האנדוקנבינואידית יכולה להרוויח מגורם שידע לכוון את תנועת המולקולות בגוף כשהרמזור לא מספיק. כאן נכנסים קנבינואידים צמחיים, או חיצוניים לגוף הנמצאים בריכוז מאוד גבוה בצמח הקנאביס. הקנבינואידים החיצוניים (צמחיים) משמשים תפקיד כפול בדימוי שלנו: ראשית, הם אנשים שעוברים במעבר חציה כמו המולקולות האנדוקנבינואידיות המיוצרות בגוף והם משרתים את מערכת העצבים באותה צורה. אך בנוסף להיותם עוברי אורח רגילים, הם גם משפיעים ואף מווסתים את פעילות הקולטנים העצביים. כלומר – הם גם משמשים כמעין שוטר שמכוון תנועה במעברי החצייה.

השפעות ה-THC

כל קנבינואיד משפיע בצורה שונה על הקולטנים השונים. ה-THC משפיע בעיקר על קולטני ה-CB1 שממוקמים בעיקר במוח ובמרכזי עצבים וכאב בגוף האנושי. ככל הנראה, מכאן נשאבת היכולת שלו להשפיע פסיכואקטיבית ולהקל על כאבים בצורה כה ניכרת. 

לאחר פירוקו ה-THC נכנס לתהליך כימי שיוצר אפקט של “ויסות” תנועת האותות העצביים בין קולטנים. כך בעצם הקנבינואיד מביא את המטופל למצב רוגע כללי בגוף, ויוצר אפקט פסיכואקטיבי. אבל מה עם מטופלים שלא מעוניינים בהשפעה פסיכואקטיבית? האם כדאי לשקול מוצרי קנאביס עם כמות נמוכה ככל הניתן של THC?  חשוב להתייעץ עם הרופא והרוקח בנוגע למקרה שלכם, אך יש משהו שראוי לזכור תמיד: השלם גדול מסכום חלקיו כשזה נוגע לקנאביס. בזכות “אפקט הפמליה” המתאר איך חומרים שונים בצמח הקנאביס פועלים בצורה יעילה יותר יחדיו, החוקרים מבינים היום של-THC יש תפקיד חשוב מאוד, גם אם הוא אינו ניכר במינונים עם השפעה פסיכואקטיבית מורגשת.

מלבד הקלה על כאבים, ל-THC יש סגולות רפואיות מוכחות כגון הגברת תיאבון, הקלה על התמכרות ומניעת בחילות. נוסף אפילו על כך, ל-THC יש סגולות רפואיות להסרת מחסומים חברתיים, ואפילו כמוצר עזר לספורטאים בזכות יכולות אנטי דלקתיות ותרומה ביכולת להתגבר על הקשיים הפסיכולוגיים באימונים מפרכים במיוחד.

לסיכום, ה-THC הוא הקנבינואיד המפורסם בצמח הקנאביס כנראה בזכות השפעתו הפסיכואקטיבית והמצב הרגוע שהוא מכניס את הגוף אליו. בנוסף לכך, קשה להתעלם מהסגולות הייחודיות שלו, מעומק המזור שהוא מספק לבני אדם וכמו כן מהתפקיד הייחודי שלו בפרופיל הקנבינואידי של צמח הקנאביס. כל אלה הופכים את טטראהידרוקנאבינול לאחת המולקולות המפורסמות בעולם הקנאביס היום.

 

לצפייה בכל המוצרים עתירי ה-THC והזמנה ישירה לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים עזרה? אנחנו כאן בשבילכם!
דילוג לתוכן